Min tankebubbla

Alla inlägg den 19 maj 2016

Av mammatillelise - 19 maj 2016 22:22

E förstår så mycket nu. När man säger att hon ska hämta, nallen eller vovven så gör hon det. När man säger att hon ska hämta en viss bok så gör hon det också. Vi säger att hon ska hämta en bok med en viss karaktär i och det förstår hon. Om vi säger att vi ska byta blöja och gå på pottan så går hon till toan. Om vi säger att vi ska äta så går hon till köket mm. Vill hon själv visa att hon är hungrig stoppar hon in fingrarna med pincettgrepp i munnen. Vår älskade älskling <3

Nu blir det mkt tuggande på fingrar även när hon inte är hungrig pga. tänderna och hon äter mestadels med händerna så fingrarna blir mkt kladdiga och det kliar även då. Försöker lära henne använda bestick men hon bara viftar så maten hamnar överallt. Så det blir mkt smörjande med salvor, tkr så synd om henne när hon vaknar och försöker klia på natten. Försöker smörja mkt innan hon ska sova så det inte ska klia under natten.

Jag är glad att hon är så förtjust i böcker, Pino böckerna kom idag och mina nya byxor. Hoppas att byxorna passar :D Jag vill nu köpa en titta känna bok till henne. Adlibris har bra böcker till mkt bra pris. Jag tänkte på boken "Hos bonden" där man kan känna på olika djur, fanns flera andra också, men alla dessa böcker är slut. Så besviken :( Det står inte när dessa ska komma in igen. Ska kanske åka till Leklust o se om de har några titta känna böcker, men jag vill ha den där Hos bonden boken. Den fanns i en annan webbutik och kostar mer än dubbelt så mkt inkl frakt. Vill inte köpa den så dyrt så får se om vi hittar den nån annanstans eller så kommer den in till Adlibris snart.

Av mammatillelise - 19 maj 2016 17:03

Mamma bor i närheten av en skola där 99% av elever och barn är invandrare. Vi gick förbi den skolan och Herregud så stökigt och gapigt. Känns att man går förbi något Mena land. Jag kommer inte låta E börja på en skola där mer än majoritet av barn är utländska.

Nej, jag är inte rasist kom till Sverige från Lettland när jag var 13 och tycker att om man ska bo här så får man integrera sig. Lära sig språket och prata svenska i skolan och på arbetsplatsen. När jag gick i skolan så fick man egentligen inte prata något annat språk än svenska. Nu verkar barnen skita i vilket och pratar sitt modersmål hela tiden.

När vi satt vid sjön så kom det en utländsk unge och glodde på min älskling. Så förbannad jag blev...Ungens morsa verkade inte ha någon koll på ungen alls. Ja, jag är överbeskyddande och vill inte att mena-pojkar ska glo på min lilla dotter. Föräldrarna får väl hålla koll på ungarna, vill aldrig mer gå där...

Gud som samhället utvecklas, snart kommer svenska barn att vara i minoritet i skolor och förskolor. De föder ju typ 10 barn. Man ser dessa små pojkar på 10 år gå runt i sina mjukisbyxor och dunjackor och leka gangster, speciellt när de är i grupp. Fegt som fan...

Jag har gått på en invandrarskola och trivdes bra, men nu har klimatet förändrats. Man läser hela tiden om barn som blir anfallna/misshandlade av andra barn. Det nämns inget om etnicitet men jag gissar att det inte är svenska barn som misshandlar...

Var ju händelsen där en syrisk unge knivhögg en pojke från Litauen för att han skyddade sin tjejkompis. Han från Syrien kände sig kränkt, så känner dom sig hela tiden och politiker tycker bara synd om dessa förövare, mördare och våldtäktsmän. Brukar ursäkta det med:" Ååå han har haft det tufft", "De är traumatiserade". Jävla bullshit har man fått komma hit, bort från krig och allt elände, får man väl vara tacksam och sköta sig.

Med detta sagt så vet jag att det finns skötsamma invandrare och trevliga, snälla barn. Ville bara uppmärksamma det stökiga och det man oftast ser/läser om.


Lite bilder från idag nedan:

Av mammatillelise - 19 maj 2016 14:38

Jag har alltid haft bra vänner. Mina bästa minnen är från grundskolan och gymnasiet. Hade alltid bästisar som jag umgicks med på fritiden.

Jag slutade grundskolan och började på samma gymnasium som min, då, bästa väninna. Efter några veckor insåg jag att det programmet inte passade mig så jag bytte skola och då tappade kontakten med henne.

På gymnasiet fick jag en annan bästis, vi var tsm hela tiden i skolan och på fritiden. Efter studenten fortsatte vi umgås och höll kontakten mkt.

Sen träffade jag min nuvarande man, och flyttade från Landskrona till Helsingborg. Vi umgicks fortfarande lite under tiden då jag och M dejtade, men så fort vi flyttade ihop så slutade min väninna att höra av sig. Jag har redan märkt att hon blev kylig, när jag berättade att jag har träffat någon.

Det jag har märkt är att hon var bitter och avundsjuk så fort något gick bra för mig. Min slutsats är att det är svårt att få riktiga kvinnliga vänner. Avundsjuka, skitsnack och att man hugger varandra i ryggen verkar förekomma ofta, när den ena lyckas med något men inte den andra. Tror att man måste vara väldigt lika för att ha en fungerande vänskap. När den ena skaffar partner eller barn så förändras allting.

Här är jag nu inga kvinnliga vänner att umgås med. Det har inte stört mig för jag hade umgänge i skolan, på jobbet och nu på Yrkeshögskolan. Men nu när man sitter hemma så inser man hur ensam man är. Samtidigt så tänker jag att om jag nu skulle ha någon bekant att umgås med hur gör jag med det praktiska: barnpassning och när ska jag träffa M som jag knappt ser om dagarna. Det hade bara blivit en grej till som man hade behövt pussla med och det pallar jag inte med.

Javisst kan det kännas ensamt men jag har fullt upp med hemsysslor, E och annat som ska göras. Sen när E börjar gå lite på dagis så kommer den tiden att gå till städning och egentid. Kanske kan jag börja se om någon serie i lugn och ro :) Vissa tjejer/kvinnor är så bitchiga så det inte är sant, sen finns det urtrevliga också. Det är så svårt att hitta någon trevlig just där man bor, för annars kommer det ju inte att funka i längden. Orka pendla för att träffa en vän :D

Hellre inga vänner än dåliga, bitchiga vänner :)



Av mammatillelise - 19 maj 2016 10:56

Verkade E ha inatt. Jag gick upp mitt i natten och letade efter salvan, yr som jag var hittade jag inte ryggsäcken som låg bredvid där jag kollade. Tack o lov somnade hon till sist. Hon vaknade ofta och var svår att söva, kan bero på att hon sov länge igår på kvällen.

Mitt huvud är bättre, men lite ont gör det fortfarande, är mulet idag med. Imorgon åker vi hem och det står att det ska regna, hoppas slippa det när vi ska hem. Jag har regnskydd till vagnen iaf :)

Nu ska jag mamma och E gå på en liten promenad och få lite luft.

Presentation


Välkommen till min blogg om allt och inget :D

Jag bor i Skåne med min man M och dotter E. Har tagit tandsköterskeexamen i jan. 2015, två veckor efter föddes E.

Här skriver jag om familjelivet och andra tankar som snurrar runt i huvudet :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Gästbok

Pinky Design Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards