Min tankebubbla

Alla inlägg under mars 2016

Av mammatillelise - 31 mars 2016 23:51

På distans nu på kvällen. Vet inte hur jag tänkte där, har ju redan en studieskuld på ca. 100000 från tandsköterskeutbildningen.

Jag sökte beteendevetenskapsprogrammet i Kristianstad, pä distans med 3 träffar per termin. Sen sökte jag fristående kurser, kriminologi 1 och psykologi 1. Där är det inga träffar, endast nätbaserat. Jag är orolig över att det inte finns några tandsköterskejobb just nu. Om jag kommer in på något så kan jag söka jobb samtidigt, skulle jag få ett jobb då hoppar jag av. Men jag får se, dessa kurser ger ju ingen direkt yrkesexamen. Sökte mest för att se om jag kommer in och det hade varit trevligt att plugga hemma, så E kan ha kortare dagar på fsk.

Jag är otroligt intresserad av dessa ämnen. Inom beteendevetenskap kan man välja att fördjupa sig i sociologi, kriminologi eller psykologi. Jag kan ju alltid testa.

Har idag beställt en bok om psykologin i förskolans vardag. Den berör intressanta ämnen som hur stora grupper påverkar barn, om blyga barn osv. Verkar vara mkt intressant läsning. Den är avsedd för förskollärarstudenter, men jag tycker att det är bra att läsa som förälder, så man förstår hur barn fungerar i den miljön.

Av mammatillelise - 31 mars 2016 18:19

Måste jag bli bättre på. Tänker hela tiden på framtiden, jobb, förskola och skola för E. Är redan orolig för att lämna henne på förskolan. Undrar ifall jag kommer ha svårt att få ett jobb, men samtidigt om jag är arbetssökande så behöver inte E ha långa dagar på förskolan.

Föräldrar tittar ner i sina mobiler istället för att umgås med sina barn, lämnar bort barnen på förskolan, så fort som möjligt för att gå tillbaka till jobbet. Planering och karriär verkar vara det enda som gäller nuförtiden.

Folk jobbar ihjäl sig för en usel pension, som alla klagar på. Sen vet man ju aldrig om man lever tilltäckligt länge för att få gå i pension. Jag kollade min pensionsöversikt och jag måste jobba tills jag är 69 år och 2 månader för att få den pension jag skulle ha fått vid 65 år. Sjukt!

Tänk så dör man imorgon i en olycka, terrorattack eller råkar ut för någon dåre som mördar en. Det enda som kommer gälla då är den tiden man hade med sina nära och kära, allt annat blir oviktigt.

Jag ska nu försöka att ta vara på dagen och tiden med dottern, maken och min mamma :)


 





Av mammatillelise - 31 mars 2016 15:13

Nu har vi varit ute och promenerat i skogen. Gick in på paviljongen, som finns i skogen, och köpte våfflor med grädde, sylt och glass. Var mysigt, men fortfarande lite kyligt.

Jag höll på med fotobeställning under förmiddagen, har också beställt en ny plånbok till mobilen för E har tagit sönder min :)

Av mammatillelise - 31 mars 2016 09:27

Idag gick hag upp före M och E ska äta frukost och efter det ska jag städa i köket. Måste även bli bättre på att damma ca varannan, var tredje dag. Dammet samlas jättefort och det är såå irriterande.

Ska se om vi går ut med vagnen jdag eller om det bara blir jag. Har inte varit ute ned E på ett tag nu och jag har lovat mig själv att gå ut varje dag :)

Av mammatillelise - 30 mars 2016 23:11

Vi klippte upp nappen så hon ska få i sig mer :) Verkar sova mycket bättre när hon äter mer på kvällen, men Guuud det är så svårt att få i henne maten. Hon ammar till och från under dagen och just nu har jag väldigt ont i brösten för jag ska snart få mens. Det blir jobbigt, när hon småbits dessutom.


Securitas ringde idag och sa att M ska få gå en inroduktion hos dem, men när det blir vet dom inte ännu. Så nu måste man sitta och vänta på att få besked, drygt. Samtidigt kan M nu köra oss till mamma på lördag  och ta med madrassen som jag sover på hos henn. Hon har en ny bäddsoffa men den är väldigt hård.


Vi har en katastrofområde i köket och det får jag städa imorgon. Hade mycket ordning och reda när mamma var här. Vi hade det så mysigt och hon hjälpte så mycket.

Av mammatillelise - 26 mars 2016 19:27

Nu har jag fått mail och sms från köparen som köpte biobiljetterna. Han sa att de är redan använda!!! Jag blev ledsen, arg och besviken och trodde att han har använt dom och vill nu ha pengarna tillbaka.

Nu kom jag på att jag inte täckte över streckkoden, så korkad!!! Jag täckte över sifferkoden. Då har säkert någon scannat koderna och "stulit" dem. Jag känner mig så DUM att jag inte tänkte på att täcka över streckkoden också. Har tittat på andra biljettannonser och alla täckte bara sifferkoden inte streckkoden, så jag gjorde likadant.

Nu har M laddat ner en app som läser koder och den läste av mina koder direkt. För bra kvalitet på bilderna. Nu har några, inte alla, biljetter på Tradera dolda streck- och sifferkoder. Köparen fick tillbaka sina pengar så klart.

Om ni lägger ut biobiljetter täck över streck- och sifferkoder med typ 2 lager papper. Köparen måste verkligen känt sig lurad.

Av mammatillelise - 24 mars 2016 23:08

M blev godkänd på provet. Han fick 37 rätt av 40. Provet var mycket lättare än han trodde och han har redan fått ett utbildningsbevis. Arbetsgivaren får en digital kopia på beviset så M väntar ifall de hör av sig till helgen annars ringer han dit efter påsk. Han har fått ett godisägg av mig när han kom hem. Jag är inte förtjust i godissorterna som finns i ägget. Enda godiset jag äter är choklad.

Vi har ätit middag, det var jättegott. E har fått i sig lite gratäng och snabbmakaroner med sås. Skönt att hon åt lite.

Jag tänkte träna lite med maghjulet och sen ska vi kanske kolla på någon serie, om M orkar han är jättetrött.

Av mammatillelise - 23 mars 2016 16:44

Idag har jag inte sovit lika länge, gick upp lite efter 9. E sov till 11, vaknade ofta på natten. Efter frukost gick vi en längre promenad och matade ankorna.

M ringde, berättade att de har tränat på olika scenarion och visitering idag. De måste kunna fatta snabba beslut. Hoppas att han ska trivas med jobbet, man är ju rätt utsatt som väktare även om det är väldigt få som drabbas av våld. Jag kommer vara orolig hela tiden när han är på jobbet. Han kommer främst vara på asylboenden och det blir mest nattjobb. Imorgon har de prov, sen kommer han hem på kvällen.

Vi har haft det jättemysigt med min mamma. Nu får jag och E åka till henne en gång i veckan, som vi brukar.

Presentation


Välkommen till min blogg om allt och inget :D

Jag bor i Skåne med min man M och dotter E. Har tagit tandsköterskeexamen i jan. 2015, två veckor efter föddes E.

Här skriver jag om familjelivet och andra tankar som snurrar runt i huvudet :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Gästbok

Pinky Design Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards