Min tankebubbla

Alla inlägg under mars 2016

Av mammatillelise - 18 mars 2016 08:56

Har varit som vanligt, massa uppvak och amning för att somna om. Jag har fått sova lite och drömt lite också. Det är jobbigt med ständiga uppvak för E vill amma, men det är hennes trygghet och jag vill inte ta bort den än. Så gulligt när hon tittar upp på en med sina stora ögon, medan hon ammar och har en liten hand på bröstet :)

Mamma ska hem idag, vi följer med till Knutpunkten. Ska försöka hinna köra hjulet innan hon går. Sen är vi själva igen, vet inte riktigt vad vi ska hitta på medan vi väntar på M. Kanske kolla på någon serie eller film. Crimson Peak är jag helt kääääär i, min favoritfilm just nu, sååå romantisk. Den har jag på blu-ray. The notebook har vi på Netflix, så blir kanske båda filmerna får se.

Av mammatillelise - 17 mars 2016 22:52

E har varit väldigt överstimulerad nu när mamma är hos oss. Mamma ger henne mycket uppmärksamhet och leker mycket med henne. E skrattar mycket och är jätteglad. Ikväll blev hon jätteledsen, helt plötsligt, och ville amma. Hon blev väl övertrött, har varit aktiv hela dagen. Borde lägga henne tidigare egentligen, men är hon inte trött så somnar hon inte, inte ens med amning. Idag blev hon övertrött men igår vägrade hon sova vid denna tid. Hon bara skrek rakt ut av glädje och skrattade hela tiden. Jag försökte amma till sömns, men det gick inte. När M är hemma är hon lugnare. Nu när han ska jobba, ska jag försöka lägga henne mycket tidigare.

Imorgon ska mamma hem över helgen. Hon kommer igen på måndag och stannar till tors nästa vecka, Ms sista dag på utbildningen. Imorgon ska jag promenera med mamma till Knutpunkten. Hoppas att jag inte blir för trött och hungrig.

M kommer hem på kvällen. Han klagar över hur trött han är och att det är mycket att läsa. Jag var höggravid när jag gick min sista termin på tandsköterskeutbildningen och hade 9 veckors praktik, HÖGGRAVID, så han ska inte klaga.

Det blir nog inget sexande imorgon, M ska säkert somna vid 21-22. Sexlivet är svårt att få till med en liten, men bebisen kommer alltid först. Hon är 1 år, men jag kallar henne fortfarande för bebis :) M kommer vara stressad, har ju instuderingsfrågor som helst ska besvaras och pluggas på. Han har inte svarat på alla frågor än, så får göra det på helgen.

Av mammatillelise - 17 mars 2016 18:51

Åt kebab med bröd till lunch, jättegott :) Chokladbollar till efterrätt, vi blev jättemätta, så dett blir ingen kvällsmat ikväll.

Har gått ut med E, hon somnade snabbt i vagnen. Var folktomt ute, undrar ifall det beror på det tråkiga vädret. Kusligt att vara ute när man nästan är helt själv. Vi gick in på Hemköp och småhandlade lite.

Har badat E, efter vi kom hem. Nu är hon ren och fin :)

M ringde och sa att en från utbildningen hoppade av. Han var med igår, men ringde idag och sa att han hoppar av. M säger att det är jättemycket att tänka på vid tex.grip Man får inte sätta handfängsel på minderåriga. Ursäkta, men vad är det för bullshit. Om minderårigen är hotfull så är det klart som fan att idioten ska handfängslas. Detta är Sverige i ett nötskal med sitt jävla daltande. "Ohhhh han är ett barn och ska specialbehandlas" Fan är så orolig att M ska jobba i sådan riskfyllt miljö. De sa att det är inte frågan OM de ska göra ett grip, det är frågan om NÄR. Ja, vi får väl se vag han tycker om jobbet. Kommer ju få en bra inblick under praktiken.


Av mammatillelise - 17 mars 2016 11:11

Jag har bytt och kastat alla sopor. Vi har jättemånga sopor för vi sorterar och har blöjsopor, så det blir en hel projekt att byta och kasta. Jag kommer gå ut med E lite senare, efter vi har ätit lunch. Har egentligen ingen lust att gå ut idag, det är tråkig väder. Vi ska beställa kebab med bröd till lunch och då vill jag gå en runda för att bränna bort maten ;) Att vädret gör så mycket med ens humör, känner mig lat och orkeslös idag. Men går ut ändå, ska kanske piggna till.


M kommer hem imorgon över helgen, har saknat honom. Samtidigt är det så mysigt med mamma hon hjälper till med allt, något som M inte gör. Måste verkligen tjata jättemycket på honom innan han gör något här hemma. Blir riktigt irriterad och arg på honom, ofta, just för att han inte hjälper till.

Av mammatillelise - 16 mars 2016 19:51

Det var väldigt stressigt och han hann inte kolla telefonen. De hade självskydd hela dagen och nu klagar han på blåmärken på underarmarna och att han har ont i en tå. De hade till och med en examination i detta idag, alla har klarat det. Av 28 pers är det bara 2 tjejer i gruppen. Några klagade på att tjejer var långsamma :)

Vi hade det mysigt hemma. E åt rätt mycket, för en gångs skull. Det var pasta med skink- och parmesansås. Efter det åt hon en jordgubbe. Ville väl ha mer, men de tog slut. Försöker lära henne att äta själv med sked och gaffel, men hon bara kastar runt och smetar maten på bordet och golvet. Hade varit trevligt om hon kunde äta lite själv :)

Bild på utsikten som M har skickat

En till bild

Av mammatillelise - 16 mars 2016 16:04

Det känns inte lika mycket i magen längre, men det känns i axlarna och biceps/triceps. Jag gör uppehåll emellanåt och fortsätter igen. Efter ett tag så orkar armarna inte att dra mig upp, jag till och med trillade. Hoppas att magen får träning, även om det inte känns lika mycket längre. Går ner så mycket jag kan, annars orkar jag inte komma upp igen om jag går ner för mycket. Hoppas jag blir starkare och kan gå längre och längre ner sen.

Nu är mensen slut och jag ska börja ha i knipkulorna igen och köra hjulet samtidigt, hoppas bäckenbotten får en omgång då :)


E verkar ha blivit mycket piggare, nu när hon vaknade. Hon är inte lika varm längre heller, skönt :) Har köpt 2 paket One Touch byxblöjor (väldigt  mjuka) till henne. Vi hade fått rabatt från Libero. Jag gillar byxblöjor, mycket lättare att sätta på än de andra. Nu är hon tyngre och det är jobbigt att lyfta upp halva kroppen för att lägga blöjan under. Nackdelen med byxblöjor är att löst bajs läcker genom, för det är tyg högre upp på blöjan. Nu försöker vi ju sätta henne på pottan och hon bajsar inte lika ofta. Har alltid använt Libero, sen hon föddes och är mycket nöjda. Pampers blöjor är inte lika bra för oss, hon blir jätteröd av dem. Står att Pamper har någon typ av lotion i blöjan, kanske inte det bästa för känsligt bebis hud.  


Har ringt till Sofiero slottsrestaurng och bokat bord på lör kl 18. Ska bli trevligt att tillbringa lite tid med M. Han åker igen på söndag och mamma kommer på måndag. Det är så mysigt att ha mamma här, får så mycket hjälp med E och annat som ska göras hemma.


M hör fortfarande inte av sig. Jag har smsat och han har inte ens läst. Lustigt med tanken på att han tar med sig mobilen överallt. Hade ju kunnat ha den i väskan och höra av sig på raster/lunchen. Ska skälla ut honom ikväll, när han ringer.

Av mammatillelise - 16 mars 2016 13:26

Förstoppad i morse, men lyckades sedan bajsa i pottan. Gör ont i hjärtat av att se henne gråta så. Hon har aldrig varit så förstoppad som nu. Mamma har kanske gett henne för mycket majskrokar. Hon ammar mycket och amning är laxerande, så de är konstigt att detta varade i 2 dagar. Hon mår bättre nu, men har fått förhöjt temperatur som ligger på över 37 grader. Det kanske är vaccinet som hon börjat reagera på nu.

M har inte hört av sig än. De skulle ha självskydd hela dagen. Jag gillar inte när han inte hör av sig på länge, blir ju orolig. Vet inte ifall han inte har mobilen med sig, med då smsar man att "jag lämnar mobilen hör av mig sen".

Nu är E mycket tröttare än vad hon var igår. Det gick inte att söva henne vid denna tid, hon ville leka och busa. Nu kommer hon nog somna snart, hoppas jag får också vila. Tänkte köra lite maghjul sen :)

Av mammatillelise - 15 mars 2016 22:19

Sömn inatt. E verkar vara väldigt förstoppad, trots mkt ammning. Var skrikig till och från under dagen. Blir kanske bättre imorgon.

Det är mycket plugg för M, stackare. De ska kunna ca 100 frågor för att lyckas på provet. Det är på torsdag nästa vecka och de ska ha lektion på förmiddag och eftermiddag. Provet ska skrivas på sista timmen. Snacka om stress! Mina prov på tandsköterskeutb. har alltid varit på morgonen och det var bara prov den dagen, sen fick man ledigt. Så det är minst sagt intensivt på väktarutbildningen.

Läraren har till och med sagt att om man hade fritid innan, så kommer man inte ha det längre. Samtidigt så jobbar de 12 h pass. Om man då får 200 h per månad så blir det ca 17 arbetsdagar, de jobbat även helg. Det blir en hel del lediga dagar ändå, även om det blir mitt i veckan. En bekant till M jobbar också på Securitas. Han blev lovad 100 h men det blir 200 h, så behovet finns. Är bättre att jobba 12h och få mer lediga dagar i månaden, än jobba 8h varje dag och ha nån enstaka ledig dag, om ens det.

Behovsanställning är en så osäker anställningsform, hoppas M blir kvar även efter sommaren. De sa att många som blev sommaranställda förra sommaren är kvar. Det är mycket bra pengar i alla fall, speciellt med tanken på den korta utbildningen. M är väldigt orolig att han inte blir kvar efter sommaren. Jag säger att om han visar framfötterna så borde han få vara kvar.

Presentation


Välkommen till min blogg om allt och inget :D

Jag bor i Skåne med min man M och dotter E. Har tagit tandsköterskeexamen i jan. 2015, två veckor efter föddes E.

Här skriver jag om familjelivet och andra tankar som snurrar runt i huvudet :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Gästbok

Pinky Design Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards