Min tankebubbla

Alla inlägg under mars 2016

Av mammatillelise - 23 mars 2016 11:28

Vi har satt E i kö och vill att hon ska börja till hösten. Jag får en klump i magen bara jag tänker på det. Hur ska jag kunna lämna bort min lilla älskling till främmande människor på dagis? Vet att de är utbildade, men de är inte föräldrar till ens barn. Tänk så blir hon rädd och vill ha sin mamma, men jag kommer inte vara där.

Jag vet att hon behöver träffa andra barn och behöver den stimulansen. Samtidigt har jag läst att barn ska, helst, inte börja på förskola innan 3-års ålder. "Förskola" så nu är små ettåringar elever. Så små barn behöver sina föräldrar, inte pedagoger. Men vem har råd att vara hemma i 3 år. Man kanske klarar sig på en lön, men man blir nog inte anställningsbar efter 3 år hemma.

Nu har jag varit hemma i lite över 1 år. M ska börja jobba så vi ska klara oss bra fram till hösten. Sen måste jag börja söka jobb och jag har inte jobbat som tandsköterska alls, än. Blir man anställd utan erfarenhet och som småbarnsförälder? Jag vill helst inte jobba i Malmö, då kommer Elise få bo på dagis om dagarna. Hon kommer säkert vara sjuk ofta och då bli det mycket Vab. Jag har sökt några jobb under ledigheten. På en tjänst var det 6 sökanden med mig, jag blev inte ens kallad till intervju. Men jag bryr mig inte! E kommer alltid först.

Jag tänker också på ifall hon ska trivas på förskolan. Tänk så gör hon inte det, om hon hamnar utanför och barnen är taskiga mot henne, om hon blir mobbad. Hon är så glad och lycklig nu. Att sen bli inkastad på förskola med andra barn och personal hon inte känner...Känns som att jag ska överge henne.

Av mammatillelise - 22 mars 2016 19:31

Bokrea på Adlibris, så jag passade på att beställa 4 böcker som är från 0-3 år. "God natt Ingrid", "Pino på upptäcktsfärd", "Okej!" och "Viggos lilla ordbok". E har blivit mkt intresserad av böcker nu, vill sitta i famnen och bläddra.

Ikväll har vi ätit tacos, blev proppmätta. Ska försöka ge E lite välling ikväll, men tror inte hon ska dricka den. Vägrar i princip allt, hon ammade rätt mycket idag. Är väldigt pigg och glad annars så det verkar inte störa henne, att hon inte äter så mkt.

Av mammatillelise - 22 mars 2016 15:40

Postat biljetterna och handlat lite. Åt en onyttig lunch, 2 chokladmuffins, sen blir det tacos till middag. Har tränat med maghjulet också, tränar med det några gånger under dagen. Gör nog ingen nytta idag efter muffinsen :D

Vi har vaknat sent vid 11, igen. Som vanligt somnade jag vid 8 på morgonen, efter att ha varit vaken någon timme. Drömde väldigt livliga drömmar på morgonen. Bland annat att det var stopp i handfatet och toaletten. Jag stängde av vattnet men det fortsatte fyllas på i båda och rann över..... sjuka saker man drömmer. Dygnsrytmen är obefintlig just nu. När M börjar jobba natt så ska jag försöka lägga oss tidigare och gå upp tidigare.

M smsade att de har brandutbildning idag och att han slutar senare, kl 18.

Bilder från dagens promenad :)

Av mammatillelise - 22 mars 2016 14:52

Fruktansvärt, fyra månader efter Paris. Tankarna är hos anhöriga och drabbade.

Av mammatillelise - 22 mars 2016 07:08

Det har jag märkt när framtänderna i överkäken dök upp. Det är svårt att lyfta på överläppen och komma åt med tandborsten ordentligt. Hon har också en rätt stor mellanrum mellan tänderna för att läppbandet sitter där emellan.

Vi har läst om korta tung- och läppband på utbildningen. Jag fick en bebis med båda.

E har fått tungbandet klippt, när hon var 25 dagar. Det var jobbigt att vänta så länge. De ville fixa det när vi var på BB, men det fanns ingen ledig tid. Hon fick kämpa mycket med amningen. Hon hade svårt att hålla i bröstet, så hon fick bita fast i det. Det gjorde ont, jag fick blåsor på båda brösten och kunde inte amma. Personalen fick koppmata henne och jag har flaskmatat med ersättning, när vi kom hem. Fick låna BBs elektriska bröstpump för att pumpa, så mjölkproduktionen skulle komma igång. Det gjorde jätteont att pumpa med blåsorna.

Var jobbigt att vara med när bandet klipptes. Hon fick lite sockerlösning och sen höll de på att klippa med liten sax. Stackars liten <3 Amningen kom igång efter ca en vecka hemma och har fungerat jättebra.

Nu är det även läppbandet som är så kort att det stör tänderna. Folktandvården sa att de inte klipper band på så små barn och att tandläkaren ska hålla koll på det. Det kan bli mellanrum när permanenta tänderna kommer. Det är svårt att komma åt med tandborsten och borsta ordentligt. Hon är inte så samarbetsvillig heller. Hoppas hon inte får onödig karies pga. detta.

Av mammatillelise - 22 mars 2016 06:35

Attans att jag vaknar så tidigt. Blev hungrig nu på morgonen och sen undrar man, när kommer E vakna igen.

Idag ska jag posta min Tradera sälj. Sålde 4 st biobiljeter, utropspris 1 kr slutpris 375 kr. Biobiljetter säljs jättebra, har jag märkt. Har även en bebisklänning ute som inte har några bud än. Annars säljs ju barnkläder riktigt bra där, men man blir inte rik på det. De tar ju ut provision också som är lite störigt.

Tänkte gå in på Hemköp senare under dagen och köpa tortillas, har glömt att beställa på Mathem. Irriterande, det finns alltid något man glömmer köpa.

Igår tittade jag på videos från när E var några månader gammal och blev nostalgisk. Saknar att vara gravid och längtar tills jag kan bli det igen. Fast det blir nog inte på några år. Vill ge E all uppmärksamhet nu när hon fortfarande är så liten och behöver oss :)

Av mammatillelise - 21 mars 2016 13:22

Vi har varit ute, fint väder men lite kyligt. Mamma tog med sig lite godis, olika chokladsorter. Det behöver jag, blir hungrig snabbt utan efterrätt :D

Vi sov dåligt, tror att Es hand besvärade henne. Handen blir väldigt torr till och från så vi smörjer hela tiden. Stackars bebis :(

Från dagens promenad :)

Av mammatillelise - 20 mars 2016 21:55

Då har man fått sjukt ont i magen igen. Har redan tagit tabletter så jag lyckas somna. Jag har ingen mensvärk längre. Istället har jag fått ägglossningsvärkar som är mkt värre.

E har varit en handfull hela kvällen, skriker rakt ut och ska plocka ner allt hon ser. Hon vägrade äta hela dagen, men hon är glad och aktiv. Har börjat gå jättesnabbt med sin lära gå vagn.

Presentation


Välkommen till min blogg om allt och inget :D

Jag bor i Skåne med min man M och dotter E. Har tagit tandsköterskeexamen i jan. 2015, två veckor efter föddes E.

Här skriver jag om familjelivet och andra tankar som snurrar runt i huvudet :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Gästbok

Pinky Design Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards