Min tankebubbla

Alla inlägg under mars 2016

Av mammatillelise - 20 mars 2016 18:56

Han ska höra av sig när han är framme. Vi har inte gjort något roligt idag. M satt och pluggade och var lite stressad. Hoppas han klarar provet på torsdag. Juridik är svår, mycket att hålla reda på.

E busade hela dagen, hon ska in i varje skåp och varje låda och plocka ut allt :) 

Jag har tvättat lite och ska beställa lite mat från Mathem, så mamma och jag har något att äta imorgon :)



Som vanligt, går inte att somna utan amning :)

M pluggar för fullt och E upptäcker nya saker :)

In i alla skåp, här plockade hon ut glaslocket och kröp iväg med det :)

Av mammatillelise - 20 mars 2016 18:06

E har 2 st på hårbotten. De är lite bulliga och har inte växt på ett tag. BVC sa att de ska börja tillbakabildas vid 1 år, men de är fortfarande lika stora. Blir jobbigt om hon skulle riva upp dem och de börjar blöda. Hon har även en pytteliten märke under hakan men den har, tack och lov, inte växt något.

Detta är ju ett finare namn på godartade blodkärlstumörer och det låter inte så trevligt. Verkar vara vanligast hos flickbebisar. Hoppas i alla fall att de inte växer något alls längre. Har sett exempel på riktigt stora märken. Skulle ett sådant sitta i hårbotten så är det lätt att riva upp med hårborsten och naglarna.

Av mammatillelise - 19 mars 2016 21:37

Nu har vi kommit hem från restaurangen och M har hämtat E.

Ska börja med att säga att M tyckte att maten var uräcklig. Jag tyckte det var ok, inte jätteäcklig, men inte jättegod heller. Det var bara vi och 3 killar till, som satt bakom oss. Vi satt i ett mindre rum, men det vara bara vi 5 på hela slottet.

Maten: aptitretare fisk soppa, lite halvkall, smakade sådär. Det var bara några skedar, så det gick ner.

Förrätt kokta vaktelägg med tryffel, dragon och potatis. Helt ok, men var kall. M hatade den. Jag tyckte det smakade som vanliga hönsägg i pytteliten format.

Huvudrätt skreitorsk med potatis. Fisk igen :(

Efterrätt rabarber sorbet med kolasås, rätt gott.

Det som var jobbigt är att det blev för mycket fisk, huvudrätten borde ha varit någon typ av kött.

Nu har vi äntligen använt denna upplevelse som vi fick i bröllopspresent. Själva restaurangen var mysig, speciellt när det var bara vi och 3 personer till. Vi satt vid fönstret och hade en jättefin utsikt. Men menyn var sjukt dåligt utformat, man ska inte tvingas äta så mycket fisk. Huvudrättens sås smakade som soppan, blääää.

Jag och M fick en mysig stund tillsammans, innan han ska på utbildningen imorgon :)

Sofiero slottsrestaurang

Utsikten från Ms sida. Jag kunde se mer av vattnet :)

Av mammatillelise - 19 mars 2016 14:44

Har vilat lite med E, har dock fått huvudvärk och har nu tagit 2 panodil och 1 diklofenak (25 mg). Effektiv kombination. Blev tipsad på BB efter förlossningen och de tog bort förlossningssmärtan i ca 8 timmar, sen kan man ta en omgång till (var 8e timme alltså). Jag har levt på dessa tabletter efter förlossningen. Nu tar jag dem om jag verkligen behöver, vid extrem ägglossningsvärk eller huvudvärk och de hjälper jättebra, så länge man inte missbrukar.


Nu har vi ätit lunch, det blev kebab med bröd igen. Jag är lite orolig att inte bli mätt på restaurangen. M har pluggat medan vi vilade. Han måste kunna känna igen vilka brott som ger fängelse och böter. Om ett brott ger böter då har han inte rätt att ingripa, är bara 6 st brott som ger böter.  


Ska bli kul att komma ut ikväll. Vi ska lämna E hos Ms mamma och tänkte mysa efter restaurangen. Sen hämtar vi E lite senare på kvällen. Det är så svårt att få tid med varandra när man har litet barn, så man får vara kreativ och umgås när hon är hos mor-/farföräldrar.




Av mammatillelise - 19 mars 2016 12:11

Vet inte varför. Det var så roligt när mamma var här och nu är M hemma. Han är så slö, lat och tråkig just nu. Gillar inte dessa egenskaper alls hos honom. Ska bli skönt när han börjar jobba och jag får vara själv en hel del. Kommer kanske stanna hos mamma någon extra dag.

Fick jättedåligt med sömn inatt, sämre än när E vaknar själv. Inatt var det M som vaknade och klagade på att det är varmt osv. Väckte E flera gånger och då måste hon ammas till sömns igen. Kan vara därför jag är så grinig idag. Ska försöka vila om E somnar.

Det är så fint väder, skulle egentligen vilja gå ut, men måste få lite sömn. Vi ska på restaurang ikväll och då vill jag inte halvsova där.

M måste plugga, intensivt, idag och imorgon, men han verkar inte vara jättemotiverad. Han brukar läsa på hotellrumet på kvällarna, men då är han trött för han går upp tidigt. Hoppas att han klarar provet nästa vecka. Man har 2 försök på sig.

Av mammatillelise - 18 mars 2016 22:22

Han säger att arbetsgivarna måste göra riskbedömning på objekten och ge skyddsväst vid behov, men det gör de inte alltid. Hans bekant, som jobbar på Securitas, fick ingen väst på sin första arbetsdag, utan blev bara ivägskickad till objektet. Låter inte så trevligt. Jag är sjuuuuukt orolig av mig och kommer nojja ihjäl mig, känns det som :( Har ju sagt att han får köpa en egen väst och ha den på sig hela tiden. Västarna är dyra, men det handlar ju om ens liv... Han ska se hur det funkar där, i värsta fall får han köpa en egen väst. Det är så obehagligt att väktare ofta får jobba ensamma, riktigt dåligt ur säkerhetssynpunkt.

Imorgon ska Ms mamma passa E när vi ska till restaurangen. Aldrig varit på Sofieros restaurang, hoppas man blir mätt. Jag tror, däremot, att det blir pyttesmå portioner. Viktigaste är väl att vi får komma ut lite tillsammans :)

Av mammatillelise - 18 mars 2016 17:13

På både Crimson Peak och Notebook. Är lite deppig, för även om Notebook slutar lyckligt så gör den ändå inte det.

De som har sett den förstår :)


Jag skulle ju ha gått med mamma till Knutpunkten imorse, men halvvägs blev hon orolig att hon ska missa tåget och tog bussen resterande sträckan. Nästa gång får vi börja gå lite tidigare. Ville gå hem efter jag sa hej då till mamma, men det var skönt ute så vi gick en längre runda.


När vi kom hem stekte jag 3 ägg med bacon och åt 2 chokladbollar till efterrätt. Helt otroligt att jag kan äta så mycket utan att gå upp i vikt. Det är väl amningen som ökar ämnesomsesättningen, jag blir snabbt hungrig även om jag ätit mycket. Försökte mata E redan 2 ggr, men hon vägrar. Ska försöka igen på kvällen.


M borde komma snart, ska bli kul att höra hur han hade det.

Av mammatillelise - 18 mars 2016 13:31

Varför blir man så berörd av dessa? Är det för att man aldrig får veta hur det skulle vara om paret fick vara tillsammans?

Jag hoppades att Crimson Peak skulle sluta lyckligt, trodde till och med att Edith och Thomas skulle fly stället och vara tillsammans. Men det blev inte så, riktigt deprimerande. Enda filmen som, enligt mig, är lika romantisk som dessa tragiska historier, men som slutar bra är The Notebook, jag gillar även Jane Eyre som så småningom får ett lyckligt slut, efter att Rochester blir blind.

Titanic
Love story
Brokeback mountain
Moulin Rouge
Romeo & Juliet
Ghost
Phantom of the Opera mfl.

Vad har dessa gemensamt, att någon dör eller att paret får/kan inte vara tillsammans och någon dör eller att de är jättelyckliga och mitt i lyckan: någon dör. Tror att det är Romeo & Juliet som startade trenden för tragisk kärlek. Det skulle inte skada med fler kärleksfilmer som är lika romantiska, men som har ett lyckligt slut.

Kollar på Crimson nu och tänkte på det :)

Presentation


Välkommen till min blogg om allt och inget :D

Jag bor i Skåne med min man M och dotter E. Har tagit tandsköterskeexamen i jan. 2015, två veckor efter föddes E.

Här skriver jag om familjelivet och andra tankar som snurrar runt i huvudet :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Gästbok

Pinky Design Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards