Min tankebubbla

Alla inlägg under april 2016

Av mammatillelise - 28 april 2016 22:28

Nu har E redan vaknat flera gånger. Min lilla, förkylda älskling. Näsan rinner och täpps till, så hon får svårt att andas och vaknar. Blir svårt för henne att amma också när hon inte kan andas med näsan, hon blir jätteledsen. Nu har jag sprayat henne i näsan med saltlösning, Physiomer baby, och de verkar ha blivit lite bättre. Hon ammar och halvsover, låter inte lika jobbigt, men täppan kan komma igen under natten.

Nu har jag också börjat få lite halsont, hoppas bara att det inte bryter ut imorgon. Hatar förkylningar :( Stackars E hoppas hon får sova, hon fick värsta paniken när jag sprayade. Vi har nässug också, men den vill jag inte använda om den absolut inte behövs. Kan ju bli ännu värre om man irriterar slemhinnorna.

Av mammatillelise - 28 april 2016 14:17

Hennes näsa rinner, till och från, och hon småhostar. Undrar om M har smittat henne eller ifall det var såpass kallt när vi var ute så hon blev förkyld. Hon är dock pigg och glad ändå och verkar inte alls vara påverkad.


Nu kom svaret från cellprovet, det var normalt. Skönt, jag är alltid lite småorolig innan svaret kommer. Man vet aldrig, tar ändå 2 år mellan dessa prov.


Idag har jag sökt ett jobb på en klinik som kommer öppna till sommaren, här i närheten. Det jobbet vill jag verkligen ha, men vet inte hur det löser sig med förskola om man måste börja innan augusti. Nu är jag rätt säker på att jag inte får detta jobbet, har ju skrivit att jag har barn och att hon ska börja förskola i augusti. Det hade varit min dröm arbetplats, så nära hemmet. Samtidigt vill jag inte ha E på förskola på heltid som jag sa tidigare. Men det hade kanske löst sig om M hade jobbat mycket nätter och vi vet inte hur ofta han ska jobba efter sommaren. Blir kanske rätt lite pass och då kan han ju vara hemma med E.


Jag blir så arg när det sägs att det behövs tandsköterskor och så är de så petiga med vem de anställer. Man måste ha 100 års erfarenhet och vara datortekniker, innan man ens blir kallad till intervju. Ja, småbarn verkar också vara ett jättehinder, med VAB osv. Många tandsköterskor som jobbar nu är lastgamla och vi nyexade får ingen möjlighet att komma ut på arbetsmarkanden. Jag såg ju hur de var mot mig på mina praktiker (speciellt min sista handledare), berättade bara negativt om yrket: dålig lön, mycket ansvar, otacksam jobb osv. Kändes som att de ville skrämma bort en så man inte tar deras jobb, så jävla dåligt! Det fanns ingen vilja att hjälpa mig när jag behövde hjälp. Nu söker jag dessa jobb och hoppas att någon anställer mig samtidigt är jag osäker på om jag klarar av jobbet och arbetsuppgifterna. Har ju knappt lärt mig nåt...Kan inte säga att jag kan det ena och det andra när jag inte kan, så ja då blir man kanske inte så anställningsbar. Sen att få sparken under provanställningen för att man inte fixar jobbet är ju en törn för självförtroendet.

Av mammatillelise - 27 april 2016 22:28

Han är är så trött. Imorse gick han upp kl 04.45 Har aldrig gått upp så tidigt och sen jobbat i 12 timmar. Han klagade på rejäl huvudvärk när han kom hem. Nu hoppas han att de inte ringer under helgen. Han vill vara ledig på helgen, men vågar inte tacka nej till pass. Han jobbar natt hela maj. Nästa vecka är han bara ledig på torsdag, jobbar alltså 6 dagar. Så jag hoppas att de fattar att de inte kan be han jobba denna helg också.

Jag har inte gjort något speciellt idag. Har mest gosat och myst med E, vi har handlat lite. Försöker läsa mina barnpsykologi böcker, men det är svårt när E är vaken :D

Av mammatillelise - 26 april 2016 22:04

M kommer vara borta så länge. 06-18, han kommer hem vid 19-tiden. Jag vill ta upp våra promenader igen, men vädret är så himla ostadig. Ena minuten är det varmt och i nästa är det vinterkyla. Svårt att veta hur jag ska klä E också. Jag har börjat ha på mig en tunn jacka men frös jättemycket nu när jag åkte till och från mamma. Ska kanske fortfarande ha vinterjackan. Mina öron och händer frös till is. Är kanske bättre att ha mycket på sig och ta av om det blir för varmt.

Usch, jag kommer vara jätteorolig för M nu när han ska jobba dagtid på dessa boenden. Sen ska han ju gå ronder ensam på natten, efter VU2.

Av mammatillelise - 26 april 2016 16:49

M blev uppringd idag och ska jobba dag imorgon, torsdag och fredag. Han ska vara på asylboenden, imorgon ska han vara på ett nytt ställe. Det boendet hade fått en del kritik. Är bättre när han jobbar dag, förutom att asylanterna är vakna och kan ställa till med grejer. Han ska jobba 06-18 dessa dagar och måste gå upp sjukt tidigt för det tar 30-45 min att köra dit. Kommer vara helt slut när han kommer hem.


Jag har sökt ett tandsköterskejobb i Lund idag, 85% men det stod att de kan diskutera 75% också. Sökte jobbet på grund av möjligheten till deltid, men tror inte att jag blir kallad til intervju ens. De vill så klart helst ha några års erfarenhet samt erfarenhet av deras tandvårdssystem, Carita. Jag har inte något av detta, sökte mest för att chansa.




Av mammatillelise - 25 april 2016 18:35

Nu har vi fått förskoleplats och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Är jätteglad att det är förskolan som ligger närmast oss, går nog inte att ha den närmare. Men jag trodde att det skulle dröja mycket längre. Vi tackade ja till platsen. Jag trodde först att E blir tvungen att börja typ nu men såg att det stod 15 aug, datumet som jag önskade att hon skulle börja. Jag fick sedan skriva in startdatum på nytt, skrev samma datum. Två veckor efter 15 aug slutar min ledighet och då måste jag antingen ta akassa eller plugga. Hoppas bara att de inte tvingar oss att börja redan nu, är ju 4 mån dit. Konstigt att vi fick plats så tidigt.


Hoppas verkligen att E ska trivas där. Jag sa att vi önskar 15/h per vecka, utgår ifrån att jag är arbetssökande då. Om jag ska plugga så får jag ändå försöka ha henne hemma mer, speciellt om det blir en kurs på 50 %. Vill inte ha henne heltid på förskolan. Samtidigt vill jag jobba, så gärna. Men M jobbar natt och väldigt mycket nu, vi kommer att lösa av varandra hela tiden och vi kommer knappt att ses, om nåt alls. Han kommer hem på morgonen, jag går till jobbet (lämnar E på förskola), jag kommer hem på kvällen (hämtar E), han går till jobbet. Han kommer knappt att se E.


M är fruktansvärt trött och orkar inte umgås så mycket. Hur blir det om båda jobbar heltid, den ena natt och barnet är heltid på förskola. Nä, det går inte. Kommer jag in på en 50% kurs så får jag plugga ett helt år istället för ett halv år för dessa kurser är på halvfart. Då tar jag helst kursen än ett heltids jobb i Malmö. Jag kommer dock söka jobb som ligger i vår stad. Hade varit så smidigt att slippa alla idiottåg med alla förseningar och annat skit...Gud är så trött på det. Man bara tar en buss åker 15-30 min så är man framme. Detta är min dröm.


Jag får aldrig tillbaka småbarnstiden och vill ta vara på den nu, när E behöver mig och vill vara med mig. Sen vill vi självklart ha ett syskon :)

Av mammatillelise - 24 april 2016 22:54

Han sa att han vaknade flera gånger inatt för det kändes jobbigt i halsen. Hoppas att han inte smittar mig och E. E har, tack och lov, aldrig varit sjuk än. Inte en enda förkylning.

M bevakar ett boende inatt med väktare som han inte har träffat innan. Tycker de är ok, men han tyckte om de från första passet bättre. M har varit lite grinig för han sov dåligt och det gick dåligt på skyttetävlingen. Jag tyckte att han borde stannat hemma för han jobbar natt. Han gick dit ändå, trots halsont och dålig sömn. Han har varit utomhus i princip hela dagen, hoppas att förkylningen inte blir värre.

E har varit grinig och matvägrat. Hon vill inte sitta i sin matstol, utan vill gå runt så man får gå efter henne och mata. Det mesta spottar hon ut, måste vara tänderna antar jag.

Imorgon ska vi hem. Jag vill gå från Centralen, men nu står det att det ska regna imorgon. Blir det lika äckligt kallt som det var förra gången, när vi skulle hem, så tar vi bussen. Stod i nyheterna att det ska bli kallare igen:(

Av mammatillelise - 24 april 2016 19:00

Det finns inga som helst ursäkter för hennes vidriga uttalande om att 11/9 attackerna var olyckor. Har terroristerna "råkat" kapa fyra passagerarflygplan, krocka med Word Trade Centers båda byggnader och Petagon? Alltså sju olyckor. Fy fan att säga så!! Det var samordnade terroristattacker och hon befriar ansvariga från ansvaret. Hon borde ha fått sparken på plats!!!

Både hon och Löfven borde gå en kurs i RETORIK för dessa två kan inte prata sig ut ur en papperspåse. Hon avslutar inte meningar innan hon påbörjar en ny och så har vi Löfvens standardsvar "Regeringen ska titta på det". Ingen av dom ger direkta svar på frågor, de bara pratar runt frågan utan att svara. Man får ställa frågan flera gånger till ingen nytta.

Sen har vi Fridolin som inte trodde att kvinnor kan ta illa upp om man inte tar dom i hand. Jaha, vilken kvinnosyn och värderingar har han egentligen. Skrämmande att dessa människor sitter i regeringen.

Åsas tårar när de skulle införa gränskontroller...Vilken korkad människa. Fattar hon inte att vi inte kan ta emot hur många som helst. Var ska de bo...hemma hos henne? Hon kanske ville visa medkänsla, men det var mycket oprofessionellt. Ska hon sitta i Regeringen så måste hon kunna fatta tuffa beslut och hålla huvudet kallt, utan att påverkas på ett personligt plan.

Just my two cents.

Presentation


Välkommen till min blogg om allt och inget :D

Jag bor i Skåne med min man M och dotter E. Har tagit tandsköterskeexamen i jan. 2015, två veckor efter föddes E.

Här skriver jag om familjelivet och andra tankar som snurrar runt i huvudet :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30
<<< April 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Gästbok

Pinky Design Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards