Min tankebubbla

Alla inlägg under april 2016

Av mammatillelise - 10 april 2016 19:34

Blir kvällsfilmen ikväll får se om vi hänger med i filmen, med E som är så pigg. M ska cykla ner och köpa lite godis, jag äter nästan bara choklad.

Äntligen har Leonardo DiCaprio fått en Oscar. Han har varit nominerad såååå många gånger och ÄNTLIGEN har han fått den välförtjänta statyetten :D

Av mammatillelise - 10 april 2016 17:37

M ska skriva på papper kl 10 imorgon, får se vad de säger om när han ska börja sin praktik. När han väl börjar så kommer han behöva mycket vila. Därför tänker jag och E stanna hos mamma 2 dagar per vecka eller varannan vecka, beroende på hur ofta han ska jobba. Han kommer verkligen behöva mycket vila och sömn med tanken på allt nytt han ska lära sig, rutiner osv.


M är rätt nervös och det kan man ju förstå, så här inför en ny anställning. Hoppas bara att det inte blir för jobbig miljö, han ska börja med asylboenden och det kan ju vara riktigt stökigt där. En som M känner jobbar ju också där och det gick bra, när han var på dessa boenden, nu har han börjat med ronder. Får se hur det går för M och vad han kommer att tycka. Han kommer alltså jobba bort hela sommaren och jag och E kommer i princip vara hemma. Jag kommer gå ut med henne på promenader och åka till mamma, men inte mer än så. Vi får väl se hur mycket M ska jobba, det blir kanske en del lediga dagar också så vi kan hitta på något.


Idag har jag sorterat foton i fotoalbumet, det behövs även städas här snart. Tänkte damma lite och eventuellt dammsuga imorgon om jag ska ha lust och ork, får se hur E sover inatt.


Den 15 april stängs anmälan till högskolan och några dagar efter kan man se hur många som har sökt till en viss utbildning. Jag tänkte kolla hur många som sökte beteendevetenskap och kurser som jag har anmält mig till.  Vill veta på ett ungefär om jag har någon chans att komma in. Uggghhhh jag vill jobba så himla gärna, men inte i Malmö så långt ifrån E. Innan M fick det här jobbet så sökte jag ju för fullt och fick inte ens komma på någon intervju. När jag började söka tänkte vi att om jag får ett jobb så kan han vara hemma med E och ta över ledighetn. Nu har han inte ens rört sina föräldradagar förutom de 10 när E föddes.



Av mammatillelise - 9 april 2016 13:40

Den började bra, trots att E gallskrek när jag väckte henne. Vi gick till stationen och jag tog en omväg för att gå längs med kajen, jättemysigt.

Väl framme så var hissen, som går ner till perrongen, trasig. Jag började springa runt med vagnen för att hitta en annan hiss, fick panik att jag ska missa tåget. Till sist hittade jag en hiss till, åkte ner, kollar på skärmarna och det visar sig att mitt tåg går om 50 min. Jag tittade fel igår och trodde att tåget går 1020 men så var det inte, utan det gick 1050. Jag hann dock precis till tåget som avgick 1012 och skulle åt mitt håll. Fy fan vad jobbigt, idiothissar.

När jag kom till mamma så började vi bråka. Hon sa att jag stressar henne när jag kommer tidigare än vad jag sa innan...eh..ok. Jag blev arg för att hon sa så. Sen säger hon att hon sa så med glädje typ, att hon ändå är glad när vi kommer tidigt. Nu är vi sams igen, men jag tar åt mig mycket och bråkar ofta med mamma och M. Det har dock blivit bättre än vad det var innan, amningen har gjort mig överkänslig :(




Av mammatillelise - 8 april 2016 21:53

Ska jag och E åka till mamma. Tänkte först att M kör oss dit, men är nog bäst om han hämtar oss istället. Vi ska upp vid 9, hoppas E är utvilad då. Istället för att ta bussen tänkte jag promenera till stationen, om det blir fint väder, är en bit att gå.

Avskyr att åka buss med vagnen speciellt när vissa stannar 10 m från trottoarkanten, så irriterande.

Ska försöka ge E lite mat eller välling ikväll, hon kommer nog inte äta men vi får se...

Av mammatillelise - 8 april 2016 17:25

Dock inte på Väla, det fanns ett billigare ställe så jag och E gick till det nya Apoteket och köpte det vi behövde.

Nu har jag stor chokladsug så M gick till affären för att köpa choklad och lite annat smått till matlagningen.

Jag har redan läst ut hela boken, och ska skicka tillbaka den. Tog åt mig de viktiga delarna, men mycket i den är ju avsedd för förskolepersonalen. Det är ju tre böcker till som jag har beställt och lägger helst pengarna på dem.

Av mammatillelise - 8 april 2016 11:01

På Apoteket, vi har två stycken Apotek här i närheten så frågan är vilken ska man gå till. Den ena är mindre och den andra, om öppnades nyligen, är större. Jag har aldrig varit på det nya så går nog till det. Jag behöver Lactal, den är superbra efter mensen för att återställa Ph-balansen och Multi Man Baby Dent salva till E. Den ska lindra tandsprickningen, vet inte om den lindrar men den förebygger karies iallafall, är bra nu när hon vägrar bortsa ordentligt. Hon verkar gilla hur salvan smakar också  .


Nu har Securitas ringt, M ska dit på måndag och skriva på papper. Skönt att det börjat hända något, får se när han börjar jobba. Hoppas det blir snart... De vill att M fixar några foton så vi får nog åka till Väla fotolabb och gå in på Apoteket där. Vi får se hur vi gör, han kanske åker dit själv.


Idag ska jag fortsätta läsa i boken. Står mycket intressant om blyga och explosiva barn, hur barn hanterar trauma och kris, hur barn reagera på inskolining osv. Bra att ha och kika i lite då och då.

Av mammatillelise - 7 april 2016 20:04

Istället för Kina restaurangen, svårt med parkering där. På Väla åt vi på Blå tuppen, de brukar ha god mat. Idag blev vi dock inte mätta alls. Vi fick en jättetunn köttbit och potatis. Ville ta en fika på Espresso house efteråt, men det fanns inga sittplatser. Så besviken jag blev, var riktigt sugen på chai latte :(

Förskolans psykologi kom idag, riktigt intressant, jag har redan läst över 100 sidor :)

Nu ska vi titta på Ninja Warrior samtidigt som jag klipper och filar naglarna på E, medan hon sover :) Om vi orkar blir det en film också.

Av mammatillelise - 7 april 2016 11:02

På Bokus om barnpsykologi, tycker det är så intressant att läsa om hur de små utvecklas och hur man bemöter dem på bästa sätt som förälder. Jag väntar fortfarande på att boken om förskolans psykologi ska levereras, har valt en lång leveranstid, för att få gratis frakt :D 


Böcker som jag beställde nu är:

Ditt kompetenta barn : på väg mot nya värderingar för familjen

Juul, Jesper, 2009
 
Här är jag! Vem är du? : om närvaro, respekt och gränser mellan vuxna och barn
Juul, Jesper, 2011
 
Konsten att säga nej med gott samvete
Juul, Jesper, 2007
Verkar vara intressant läsning, böckerna har fått mycket bra omdömen :)
 
Idag sov vi uruselt, E vaknade jätteofta men vad gör man. Jag känner att jag blir arg och irriterad när jag inte får sova, men behärskar mig. För det mesta är jag, nu, van vid sömnbristen och vill inte testa några skrikmetoder för att få E att sova i egen säng och sluta amma. Hon blir förtvivlad och det kan jag inte lyssna på. Fattar mig inte på föräldrar som testar massa sömnmetoder alà Anna Wahlgren och 5 mm. Dessa gränsar till barnmisshandel, speciellt Annas metoder som fått mycket kritik från barnläkarna. Lägga nyfödda på mage, trots att de skriker och protesterar, WTF! När man läser att föräldrar till 2-3 månaders vill att barnet ska somna och somna om själv. Seriöst, så små barn behöver mängder med närhet och föräldrarna vill få egen tid  och kunna sova, riktigt själviskt. Jag förstår att sömnbristen kan göra att föräldrar känner sig desperata och testar allt. Jag blir också desperat vissa nätter, men mitt hjärta brister av Es skrik.
 
Böckernas författare kritiserar dessa metoder och menar att barn behandlas som objekt om man utsätter dem för diverse metoder. Han hade ett exempel: "Jag bor tillsammans med en kvinna men hon är så jobbig, kan inte du ge mig en metod som kan göra det lättare för mig att bo med henne" Redan HÄR ser man hur dumt det är när vuxna vill använda någon "metod" på en annan vuxen. Men det är ok när det handlar om barn? Bara för att barn inte kan säga ifrån? Jo, det kan de med gråt och skrik, men enligt metoderna ska barns rop på hjälp ignoreras. Man uppmuntras att fortsätta tills barnen lugnar ner sig. Då tror man, oj det fungerade! Ja det fungerar till slut, för att barnet ger upp hoppet om att någon kommer. Det somnar lugnt, men är förtvivlad och ensam inuti för det är inte lönt att skrika när ingen kommer. Värt att tänka på innan man utsätter barnet för dessa "metoder". Det finns också skonsamma metoder, men man ska alltid lyssna på barnet och inte låta det skrika.
 
Idag ska E hälsa på hos farmor, var ett sen de sågs. Jag och M tänkte gå på en nyöppnad Kinarestaurng, buffé. Hoppas är gott där :)

Presentation


Välkommen till min blogg om allt och inget :D

Jag bor i Skåne med min man M och dotter E. Har tagit tandsköterskeexamen i jan. 2015, två veckor efter föddes E.

Här skriver jag om familjelivet och andra tankar som snurrar runt i huvudet :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Gästbok

Pinky Design Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards