Min tankebubbla

Alla inlägg under april 2016

Av mammatillelise - 2 april 2016 23:30

Samtal från Securitas. M måste verkligen börja jobba så vi får in en rullande inkomst. Han har ju sin a-kassa och den är ju bra. Men min föräldrapenning kommer minska from. maj. Jag valde att ta ut dagar med lägst ersättning just för att han fick jobb.

Jag vill slippa Arbetsförmedlingen in det längsta. Hade han inte fått jobbet då hade jag skrivit in mig, i april, för att få a-kassa. Min a-kassa borde vara högre än min föräldrapenning.

Nu måste han ju gå en introduktion hos dom. Och när blir det...De vet inte. Vi trodde att han ska börja sin praktik direkt efter utbildningen. Hur länge ska dom vänta egentligen? Detta gör mig orolig att de behöver M och de andra nya bara över sommaren. Han kommer iaf vara färdigutbildad väktare och kunna söka jobb på andra företag.

Jag kan inte sluta tänka på att jag kommer vara orolig varje gång han är ute och jobbar.

Om jag kommer in på utbildning/kurser, som jag har sökt, och han samtidigt får sluta på Securitas då får jag tacka nej/hoppa av och skriva in mig på Arbetsförmedlingen för att få a-kassa.

Jag vill slippa ha E på förskolan på heltid. Det är, bland annat, därför jag vill plugga igen. Plus mitt brinnande intresse för beteendevetenskap :).

Samtidigt är det är ju inte så att det väntar massa jobb på mig, om jag skriver in mig på AF. Känns fortfarande jobbigt när jag tänker på att vi var bara 6 st sökande i Lund och jag fick inte ens komma på intervju. Jag var så säker att jag får en intervju iaf.

Nu har jag lärt mig att inte ta ut något i förskott. Jag bara hoppas och tror på det bästa och sen blir man besviken. Det är ju inte ens säkert att jag kommer in på utbildningen som jag sökte i 1a hand. De tror att det blir ett högt söktryck för att det är på distans.

Av mammatillelise - 2 april 2016 20:19

Jag och E sov bort halva dagen. Vi somnade vid 16 och vaknade vid 19. Känner mig mer utvilad nu iallafall. Nu blir det kanske svårt för oss att somna på natten :(

Idag har vi varit ute med vagnen och handlat lite. Det var skönt ute :)

Imorgon åker vi hem. M ska iväg och hjälpa med städningen på sin skytteförening så han kan inte hämta oss. Vet inte om jag ska ta tåget eller bussen. Tåget går snabbare, men sen måste jag ta buss eller promenera en längre sträcka hem. Nu när jag har börjat med dagliga promenader är det kanske bäst att promenera så E får lite luft :)

Bild från idag :)

Av mammatillelise - 2 april 2016 08:59

Gånger inatt. Jag är helt slutkörd i huvet. Flera uppvak tätt efter varandra är riktigt jobbigt. Vet inte riktigt varför hon vaknade så ofta inatt. Det var kanske för att vi kom till mamma på kvällen och hon var trött och överstimulerad.

Har läst i tidningen att det är väldigt långa köer till förskolan och att barnen inte kan garanteras plats efter fyra månader. Isåfall är det ju bra om jag kan vara hemma och plugga. Det blir säkert tufft med ett litet barn hemma, men borde gå. Många med småbarn läser ju på distans. Frågan är ifall jag kommer in på programmet, kurserna kommer jag säkert lätt in på. Kurserna är på 50% och då får jag bara halva bidrag.

M säger och jag har läst att det blir svårt att få jobb inom beteendevetenskap för det finns många utbildade och att utbilningen är luddig på arbetsmarknaden. Men detta är något jag tycker är intressant, får se om jag klarar av det. Hade varit riktigt kul att få ett jobb inom området, just för att det är så brett. Kommer söka tandsköterskejobb, under utbildningen, också om det dyker upp något lämpligt.

Idag ska vi gå ut lite med vagnen, behöver även gå in på Ica och köpa till amningsinlägg, mina är slut. Det är mulet idag, men ska kanske ljusna till under dagen.

Av mammatillelise - 1 april 2016 17:38

Det bestämde vi nu. Ska bara äta, sen ska M köra oss dit och vi ska hem på söndag. Han har flera filmer och serier som han vill se och jag är inte intresserad av dessa :)


Hoppas att E ska äta nu på kvällen. Hon åt rätt bra på lunchen, makaroner med köttfärssås. Vi försöker lära henne att använda bestick och det går väl så där. Hon kanske tar någon sked med mat, men sen börjar hon vifta med skeden så allt hamnar på golvet och det blir jättekladdigt :)


Jag har packat en ryggsäck med blöjor, ombyte och hennes leksaker, samt en bok. Hon gillar att bläddra i böcker nu för tiden. Så vi ska mysa lite hos mamma :D


Av mammatillelise - 1 april 2016 12:40

Det är väldigt blåsigt och kyligt. M ska ut och cykla, kommer säkert inte orka en lång sträcka, för det är så kallt.

Jag är nöjd att jag har sökt utbildningar, kommer jag in så får jag läsa något jag är intresserad av, hemifrån dessutom. Jag slipper ha E på dagis jättelånga dagar.

På beteendevetenskap är det 3 träffar per termin, rätt lite och det är skönt. Hade inte orkat med ca 2 timmars resetid, enkel väg, varje dag. De andra kurserna är helt nätbaserade, inga träffar.

Tänkte bara ta bidrag isf orkar inte med mer lån, då blir man helt skuldsatt.

Presentation


Välkommen till min blogg om allt och inget :D

Jag bor i Skåne med min man M och dotter E. Har tagit tandsköterskeexamen i jan. 2015, två veckor efter föddes E.

Här skriver jag om familjelivet och andra tankar som snurrar runt i huvudet :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Gästbok

Pinky Design Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards