Min tankebubbla

Alla inlägg den 23 april 2016

Av mammatillelise - 23 april 2016 22:38

När jag nu tänker tillbaka på min sista praktik, LIA, som tandsköterska känner jag mig lurad. Jag var på Folktandvården i Kävlinge och det var så dåligt.

Jag var höggravid och i slutet av utbildningen, skulle ta examen vecka efter praktiken.

Ingen brydde sig om att följa kursmålen eller ens läsa målen, allra minst min handledare. Inget lät mig göra det jag skulle göra, min handledare sa: "Vi har inga handledare" WTF!
Första två veckor fick jag studsa mellan olika tandläkare och sköterskor. Ingen vågade låta mig göra något, trots att det var sista praktiken och vi skulle göra allt. De visste inte ens vad jag skulle göra, läs målen era puckon! Jag har till och med sagt till om att jag vill göra saker. Kände mig så klumpig och i vägen mådde inget vidare med tanken på graviditeten och hur alla bara sket i mig.

För att komma till idiotkliniken fick jag gå en rejäl bit från stationen. Det var helt folktomt där, riktigt läskigt var det att gå där i 9 veckor. Det har varit ett kidnappningsförsök, vid den lilla affären jag hade gått förbi varje dag. Var obehagligt att läsa om det i tidningen.

Jag berättade för min lärare hur jag blev behandlad och sa att jag vill byta praktplats. Det fick jag inte, de sa att jag får säga till att jag vill göra saker, men det var ju det jag gjorde!!!

Sjukt besviken. Känner mig jätteosäker när jag ska söka tandsköterskejobb. Jag kan ju bara assistera vid lagningar, typ det enda jag fick göra. Fy fan för såna praktikplatser och handledare. Varför tar man en praktikant, jag kände mig hemlös där. Som att jag inte tillhör någonstant och att ingen har hand om mig. Min idiothandledare har ju frånsagt sig ansvaret när hon sa att de har inga handledare. Jävla skitsnack! Hon blev påtvingad att ta en student, ja men var professionell då människa och handled, idiotkärring.

Handledaren skulle fylla i 3 sidor på omdömet. Jag fick med mig bara en sida med 2 punkter på av typ 15. Detfa bevisar att hon tog varken mig eller min utbildning på allvar. Jag fick ringa till dom och säga att jag saknar 2 sidor, sen fick jag åka dit en extra gång och hämta allt. Riktigt dåligt behandling.

Jag är glad att jag har en utbildning, på papper, men känner att ingen ska vilja anställa mig. Jag fick inte ens sätta mig in i datorprogrammet som de jobbar i på Folktandvården, T4. Det är det mest rörigaste programmet jag har sett. Personalen som jobbar flera år klagar att den är svår att lära sig och förstå. Vad ska jag säga då? Fick inte sitta något alls med programmet, har inte lärt mig ett smack. Fick bara se på när de jobbade i det. Mm, mycket man lär sig av att se på när de klickar så snabbt och inte förklarar något.

Hela klassen har fått jobb och flera har redan hunnit byta till andra arbetsplatser. De hade bra handledare och har lärt sig mycket och fick göra mycket. Nu har jag ett studielån att betala av för en utbildning som jag inte har fått.

Vill företag inte engagera sig i praktikanter så får de tacka nej till att ta emot dom!

Av mammatillelise - 23 april 2016 19:03

E har varit jättegnällig idag. Hon har vilat under dagen, vet inte om hon är trött eller om det är tänderna som spökar.

Själv så har jag fått lite känningar i halsen, hoppas bara att jag inte blir förkyld. Det har varit rätt kyligt ute trots soligt väder och jag hade tunn jacka på mig.

M blev uppringd idag och ska jobba natt imorgon. Blir lite stressigt för honom, skyttet till 15 eller 16 och sen jobb ca 18.

Jag och E stannar hos mamma tills på måndag så M får sova ordentligt. Han ska fixa lådspärr idag på alla resterande lådor. Orkar inte plocka upp allt för E att sedan ta ut allt igen. Jag bad honom också att sätta upp dörrarna i vardagsrummet och köket. Dörrarna har stått i källaren sen vi flyttade, fanns liksom inget behov av dörrar. Men nu finns det, när M ska sova på dagen och jag behöver fixa i köket eller kolla på Tv i vardagsrummet.

Av mammatillelise - 23 april 2016 12:40

Nu har de löst problem med dörren och M fick sluta. Typiskt, jaja nu är jag hos mamma iaf och de sa att de kommer inte ringa imorgon så jag och M får umgås imorgon efter hans tävling.

De sa dock att det kommer bli mycket jobb i maj. Han är schemalagd på 148 h, det ska egentligen vara 160 h. De sa att det kommer hamna på ca 180 h. De kommer säkert ringa vissa dagar då han är ledig. Man har inget liv som timanställd.

Av mammatillelise - 23 april 2016 11:28

M blev uppringd 7.30 imorse. De ville att han skulle jobba idag, vakta kontoret. De har problem med lås. Vi som ville ha en dag tillsammans, åka tilm Ikea och så.

Jag bestämde mig att åka till mamma idag,nu är vi hos mamma. E får vara hos farmor imorgon så jag får vara själv lite. Får se om M ska jobba imorgon. Ringer dom på morgonen så blir det ingen skyttetävling imorgon.

Första veckan i maj börjar hans schema, får se om han är ledig nästa vecka.

På väg till centralen.

Presentation


Välkommen till min blogg om allt och inget :D

Jag bor i Skåne med min man M och dotter E. Har tagit tandsköterskeexamen i jan. 2015, två veckor efter föddes E.

Här skriver jag om familjelivet och andra tankar som snurrar runt i huvudet :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Gästbok

Pinky Design Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards